KAŻDE DZIECKO MA SWÓJ CZAS NA ROZWÓJ
Rozumiemy, że wiek kalendarzowy dziecka często nie pokrywa się z wiekiem rozwojowym.
Fundamentem pracy wychowawczo-edukacyjnej jest Podstawa Programowa, ale uwzględniamy różne metody nauczania i różne metody pracy z dziećmi:
– Edukację matematyczną prof. Gruszczyk-Kolczyńskiej
– Metodę dobrego startu prof. M. Bogdanowicz
– Pedagogikę zabawy
– Elementy integracji sensorycznej
Każdego dnia realizujemy ciekawe zajęcia starając się, by w każdym znalazły się elementy językowe, badawcze, przyrodnicze, matematyczne, plastyczne i ruchowe.
Najważniejsze jest to, by zajęcia sprawiały dzieciom przyjemność, były radosne i rożnorodne.
Kontakt ze sztuką (Teatr, Muzea, Koncerty) oraz współpraca z organizacjami oświatowymi np. z Biblioteką Dzielnicową, czy CNK również wzbogacają dzieci o nowe doświadczenia i mają wpływ na ich rozwój.
Nie zapominamy również, że zabawa to nieodłączny element codzienności niezastąpiony żadną inną formą aktywności.
Dzieci uczestniczą również w zajęciach dodatkowych:
– uczą się języka angielskiego
– biorą udział w zajęciach umuzykalniających
– w ramach Klubu Małego Badacza poznają świat
– interpretują świat na zajęciach artystyczno-twórczych
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Przedszkolu Nr 162 ” Saski Zakątek”
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na:
- diagnozowaniu dziecka i jego środowiska
- rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianiu ich zaspokojenia
- rozpoznawaniu przyczyn trudności w uczeniu się
- wspieraniu dziecka z wybitnymi uzdolnieniami
- organizowaniu zajęć indywidualnych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- wspieraniu dzieci metodami aktywnymi
- organizowaniu zajęć indywidualnych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
- umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli
- podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
Ważną rolę pełnią zatrudnieni przez przedszkole specjaliści, którzy współpracują zarówno z rodzicami jak i nauczycielami:
- logopeda
- psycholog
- psycholog z poradni psychologiczno-pedagogicznej
- pedagog specjalny
Logopeda jest specjalistą zajmującym się kształtowaniem komunikacji językowej, a także zaburzeniami komunikacji językowej.
Główne zadania logopedy w przedszkolu:
- Przeprowadzanie tak zwanych badań przesiewowych, czyli wstępnych ustaleń poziomu mowy dzieci.
- Diagnozowanie logopedyczne.
- Przeprowadzenie terapii logopedycznej.
- Podejmowanie działań profilaktycznych.
- Wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.
Główne zadania, psychologa przedszkolnego:
1. Psycholog przedszkolny regularnie pracuje z dziećmi, prowadząc indywidualne sesje terapeutyczne, grupowe warsztaty i interwencje.
2. Psycholog przedszkolny pełni również rolę doradcy dla nauczycieli, wspierając ich w rozumieniu i zarządzaniu różnorodnymi potrzebami wychowanków.
3. Wsparcie dla rodziców.
Zadania pedagoga specjalnego skupiają się na udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pedagog specjalny odpowiedzialny jest za rozwiązywanie problemów wychowawczych oraz dydaktycznych dzieci uczęszczających do danej placówki.
Pedagog specjalny w przedszkolu to specjalista, którego głównym zadaniem jest stworzenie środowiska edukacyjnego, sprzyjającego rozwojowi każdego dziecka. Wspiera on zarówno dzieci posiadających specjalne potrzeby, jak i kadrę pedagogiczną.